Restorativ yoga for stressramte

Af Hanna Permin

Når stress for alvor rammer kroppen bliver vi konfronteret med et hav af symptomer såsom søvnløshed, myldertanker, hjertebanken, generel uro, svimmelhed, anspændthed, apati, hyperaktivitet, udmattelse osv. Disse symptomer varierer fra person til person, fra dag til dag, fra morgen til aften osv.

Du kan opleve, at du er ved at miste forstanden, fordi symptomerne er både modsatrettede, varierende og helt utilregnelige. Men det er en del af stressens natur – du er ikke ved at blive tosset, du er bare blevet presset for hårdt alt for længe og din krop skriger på ro.

restorativ yoga for stressramte

Hvis du er blevet ramt af stress, er du formentlig blevet anbefalet at dyrke yoga. Det blev jeg i sin tid, da jeg var hårdt ramt. Jeg meldte mig på et hold via sygedagpengesystemet. Der var yoga tre timer om dagen, tre dage om ugen. Men jeg oplevede at yogaen blev noget folk valgte mest for at slippe for noget andet. Det skabte en anspændt stemning, og jeg blev nærmest mere stresset af det.

Hvad kan yogaen?

Jeg er ikke i tvivl om, at yoga kan hjælpe, hvis du er ramt af stress, men det er vigtigt at finde det rette sted. Et sted, hvor du føler dig tilpas, hvor du har en eller anden form for kemi og tillid til underviseren, og hvor holdet er sat af andre, der kommer af egen fri vilje med interesse for at prøve yoga.twist

Yoga er ikke et quick-fix, der ændrer på din situation fra den ene dag til den anden, men en mulighed for med tiden at mærke mere ro i kroppen og måske også i sindet. I Yoga med vinger tilbyder jeg restorativ yoga for stressramte hver uge.

Hvad er restorativ yoga?

Restorativ yoga er en hvilende form for yoga, hvor du ligger længe i stillingerne – cirka 10 minutter ad gangen. Kroppen bliver støttet af yogapøller, blokke, tæpper, bælter og øjenpuder. Det kræver en del tålmodighed i starten at lave disse opsætninger og at tilpasse dem til netop din krop. Men jo mere fortrolig du bliver med stillingerne, jo lettere bliver det at finde dig til rette. Og selve dette at gøre klar til stillingerne er en måde at drage omsorg for en udmattet krop.

restorativ yogastilling

At hvile i stillingerne er med til at give din krop og dit sind roen tilbage. Når du bevæger dig langsomt mellem stillingerne,  bevarer du roen, og måske tager du den med til den næste stilling. På den måde kan du sidst i timen opleve at lande i en tilstand af vægtløshed, integritet, dyb ro og velvære. Når kroppen over tid lærer denne tilstand at kende, bliver det nemmer at finde derind, hvor alt er som det skal være – i fuld tillid til, at du er god nok, som du er.

Det handler ikke om at flygte fra din vanskelige situation, men om at give krop og sind en velfortjent pause, hvorfra nyt mod og nye synsvinkler på situationen måske kan opstå.

Hvornår ?

Jeg tilbyder yoga for stressramte hver tirsdag kl. 10-11.30. Læs mere her.

Du er velkommen uanset, hvor du befinder dig i dit stressforløb – før, under eller efter eventuel sygemelding. Passer formiddagen dig ikke kan du vælge et af de øvrige restorative hold.
Se skemaet og tilmeld dig her.