Meditation

af Tiia Kotkas

Meditation er blevet så naturlig en del af mit liv, at jeg ikke længere kunne forestille mig et liv uden. Men det har ikke altid været sådan. Jeg kan tydeligt huske, hvor hårdt jeg har kæmpet med sovende ben (i meditationsstillinger) – og især med min egen utålmodighed og irritation over hele fænomenet ”meditation”.

Det er nemlig ikke noget, man bare gør. At lære at meditere – uanset hvilken teknik man bruger – kræver øvelse, øvelse og atter øvelse. Og dermed masser af tålmodighed. Man træner jo sit sind, som hellere vil fortsætte med sine vante mønstre – mens meditation vil lære sindet nye mønstre.

Meditation er godt for sindet

Yogalærer Tiia Kotkas mediterer

Hvorfor skulle man meditere?

Jeg ser meditation som en slags mental og åndelig hygiejne. Ved at meditere jævnligt, kan jeg blive mere klar i mine valg – og mindre rastløs, stresset, ængstelig og irriteret. At meditere kan give mig et løft og en åndelig frihed.

Ved hjælp af meditation kan man blive bedre til at skelne imellem impulser, tanker og lyster. Man kan tage et skridt væk fra sin tankevirksomhed, og vælge med mere indsigt og visdom. Man kan blive bedre til at lytte til sin sjæl/sit hjerte/sin intuition. Man kan også blive bedre til at koncentrere sig og fokusere sin opmærksomhed. Og man kan føle en forbundethed med sig selv og omverden.

Meditationsteknikker

Der findes mange meditationsteknikker, og da vi hver har vores forskellige psyke, kan det tage tid at finde en teknik, som fungerer bedst for én.

Jeg bruger oftest en variation af en meditation, som jeg har lært på Nordlys Center i forbindelse med min massageuddannelse: Man mærker først sin krop og derefter iagttager sine tanker og følelser. Disse faser kan nemt tage 15-20 minutter. Når sindet så er faldet til mere ro, åbner man op til ”noget større”. Dette ”større” oplever jeg som lys, visdom, ro, glæde… Noget, som jeg kan tanke op med, og som giver mig god energi til at hvile i mig selv.

Læring

Det er med meditation, som det er med al andet læring: Jo oftere man øver sig, desto nemmere bliver det. Kroppen og sindet lærer at forbinde bestemte steder, stillinger og mentale øvelser til ro og behag.

Nu om dage kan jeg sætte mig ned og lukke øjnene – og efter nogle minutter er jeg oftest faldet mere eller mindre til ro. Dét synes jeg er guld værd, og det har jeg med mig, uanset hvor jeg er henne eller hvad der sker i mit liv.

Hvis ikke det var så ”svært” at meditere, ville endnu flere sikkert gøre det. Men er man villig til at investere tid og tålmodighed, er der meget at hente fra meditation – for alle mennesker, ville jeg mene.

Man skal bare bruge tid på det – og give det tid. Og man skal være villig til at acceptere, at det ikke altid er nemt og skønt at meditere. Det kan være, at man undervejs i processen kommer i kontakt med følelser og tanker, som virker forvirrende eller endda ubehagelige.

Men bliver man ved, lærer man sig selv bedre at kende. Og man lærer at stole på sin indre visdom – sig selv. Og træffe valg, som er gode for én. Og være venligere mod én selv. Og venligere mod verden. Og så meget mere.

Hvis du er nysgerrig på at lære mere om meditation, har du en god mulighed til det. Et nyt meditations-hold starter til august 2019. Læs mere her.